Van kloosterklas tot basisschool - Een historisch overzicht van opvoeding en onderwijs in Nederland
OverzichtWelke opvoedingsidealen leefden in de middeleeuwen onder de ridderstand en de gewone bevolking? Konden ook leken naar een kloosterschool? Wat moest een schoolmeester in de zestiende eeuw zijn leerlingen leren? Waarom konden Hollandse kooplui volgens de Engelsen zo goed rekenen? Wie was Comenius en wat heeft hij te maken met computers? Hoeveel leerlingen mochten ten hoogste in één klas volgens de Schoolwet van 1806? Welke opvattingen over opvoeding zijn er door de eeuwen heen geweest en welke zijn nog relevant?
Dit boek bevat antwoorden op deze en talrijke andere vragen. Het beschrijft de ideeën over, en de praktijk van opvoeding en onderwijs in Nederland vanaf de middeleeuwen tot heden. Daarbij schenkt de auteur, afhankelijk van de periode, aandacht aan cultuurhistorische, filosofische, sociaal-politieke en kunsthistorische kwesties, maar ook aan schoolorganisatie en schoolbeleid.