Auto advertenties uit de jaren 1890-1940
OverzichtDit beknopte naslagwerk behandelt een periode waarin de automobiel de kinderschoenen ontgroeide en een volwassen transportmiddel werd, terwijl reclame in gedrukte vorm hele bevolkingsgroepen tot aankoop maande. Sommige merken, zoals AGA, Constaninesco of Phanomobil, lukte dat nauwelijks. Andere, zoals Austin, Chevrolet, Fiat en Citroën, besteedden enorme jaarbudgetten aan werving. Welke argumenten werden voor de Tweede Wereldoorlog aangevoerd om de klant bij een bepaalde dealer binnen te loodsen? Hoe beeldde het reclamebureau de automobiel af en op welke doelgroep was een merk gericht? Omdat een automobiel voor een koper veel meer betekende dan alleen een handig vervoermiddel, werd in die dagen regelmatig met suggestieve slogans gewerkt. In sommige gevallen ging de tekstschrijver zich zelfs te buiten aan dagdromerij. In dit boek worden zeventig verschillende merken aan de hand van annonces en foto's behandeld. Het merendeel van de advertenties Is van Nederlandse herkomst, zodat de lezer zich een goed beeld kan vormen van onze eigen personenwagen-historie.