Een treinreisje in vroeger tijden - 100 jaar Kippenlijn

Artikel 1 van 32 Volgende
€ 4,00 (inclusief btw)
Voorraad 1 stuk

Over enige tijd is het precies een eeuw geleden dat het spoorlijntje van Ede naar Nijkerk in gebruik werd genomen. Op 1 mei 1902 was de opening van het gedeelte Ede-Lunteren-Barneveld en ruim anderhalf jaar later - op 1 december 1903 - volgde de doortrekking naar Voorthuizen en Nijkerk. Vanaf het station Nijkerk liep het lijntje als havenspoorlijntje nog door tot de haven aldaar.

Een en ander is de aanleiding om dit fotoboek over het spoorlijntje samen te stellen, in de volksmond beter bekend als de Kippenlijn. Want in de omgeving kwam, en komt, veel van dat soort pluimvee voor en op marktdagen werden de kippen - en eieren - per spoor meegenomen, met name naar Barneveld: hèt 'Kiependaarp' (Kippendorp) bij uitstek! Enkele plaatsen lagen al langere tijd aan grote hoofdspoorlijnen. Ede aan de Rhijnspoorweg Utrecht-Arnhem, Barneveld/Voorthuizen aan de Oosterspoorweg Amersfoort-Apeldoorn en Nijkerk aan de lijn Amersfoort-Zwolle.

In vroeger tijden waren er verscheidene spoorwegmaatschappijen. Voor de aanleg van de lijn Ede-Nijkerk werd de spoorwegmaatschappij 'De Veluwe' opgericht. De exploitatie geschiedde door de N.C.S.: de Nederlandsche Centraal Spoorweg-maatschappij. Die drie letters staan vermeld op enkele oude opnamen in dit boek. Bij opnamen van genoemde hoofdspoorlijnen staan soms de afkortingen S.S. of H.(IJ).S.M.aangegeven en deze staan voor Staatsspoorwegen en Hollandsche (IJzeren) Spoorwegmaatschappij. Naderhand werd de N.C.S. overgenomen door de S.S.

Het tracé Ede-Lunteren-Barneveld was het eerste halfjaar officieel slechts een tramlijn omdat nog niet overal - met name in Ede niet - een goede beveiliging was aangebracht. Ingaande 1 november 1902 werd het echter een locaalspoorlijn en dit hield in dat de aanvankelijke maximum snelheid van zo'n 15 km/uur twee keer zo groot mocht zijn. De Kippenlijn was vooral voor de plaatselijke bevolking van belang. Men kon gemakkelijker marktdagen bezoeken en ook op andere dagen voorzag de spoorlijn in een vervoersbehoefte, ook voor bezoekers van elders.

Bijna 35 jaar na de ingebruikneming werd - in augustus 1937 - de exploitatie van het gedeelte Barneveld-Voorthuizen-Nijkerk beëindigd. Het passagiersaanbod was namelijk sterk teruggelopen, mede veroorzaakt door de toen al jaren heersende economische crisis. Min of meer als compensatie werd de Kippenlijn toen aangesloten op de hoofdspoorlijn Amersfoort-Apeldoorn, zij het alleen met een verbinding naar en van Amersfoort. Op de route Barneveld-Nijkerk v.v. kwam een geregelde autobusverbinding. Het havenspoorlijntje te Nijkerk werd omstreeks 1972 buiten gebruik gesteld.

Dit fotoboek heeft als doel om aan de hand van zo'n 150 opnamen uit hoofdzakelijk de periode 1903-1955 een beeld te schetsen van de Kippenlijn van weleer. Elke opname is voorzien van een toelichting. Het boek is opgezet als 'Een treinreisje in vroeger tijden' en dit is ook de titel van dit boek. Niet alleen treinen, stations en halten komen aan de orde maar ook dat wat de reiziger vanuit de trein zoal kon waarnemen: kerken, molens, straten, enz.

 

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Even bij stilstaan

OOSTERBEEK
Waar de Airbornes daalden...

Oosterbeek - Verleden, heden en toekomst...

AIRBORNE
Overdenkingen

ARNHEM, GEZIEN

© 2015 - 2022 Doornweerdje | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel