Spoorwegen in Nederland van 1834 tot nu

Artikel 1 van 51
€ 5,00 (inclusief btw)
Het artikel is uitverkocht.

Dit prachtig geïllustreerde standaardwerk beschrijft de volledige geschiedenis van de Nederlandse spoorwegen, van 1834 tot nu. We zien hoe potige polderjongens en vastberaden ingenieurs op de slappe Hollandse bodem de eerste ijzeren verbindingen tot stand brachten, tegen een decor dat meer aan het land van Rembrandt deed denken dan aan de hedendaagse samenleving van staal en beton. In 1839 reed de eerste stoomtrein in Nederland. Pas na lange jaren en vele ingrijpende gebeurtenissen - de Spoorwegwet van 1860, de stakingen van 1903, de zwarte jaren van de Tweede Wereldoorlog - kregen de spoorwegen de huidige vertrouwde vorm.

De geschiedenis van de spoorwegen is tegelijk de geschiedenis van het in rap tempo moderner wordende Nederland: van de veranderende samenleving, de groeiende economie en het toenemende vervoer en verkeer, die het Nederlandse landschap een heel ander aanzien gaven. Guus Veenendaal is erin geslaagd deze gecompliceerde en vaak aangrijpende ontwikkeling helder en overzichtelijk samen te brengen. Hij vertelt hoe het Nederlandse spoorwegnet aarzelend begon, maar zich ontwikkelde tot een van de drukste ter wereld. Natuurlijk komen het rijdend materieel, de stations en de groei van het spoorwegnet uitvoerig aan bod. De auteur is niet voorbijgegaan aan enkele pijnlijke episodes - waarbij in de eerste plaats moet worden gedacht aan de jaren 1940-1945, toen vele duizenden joden per trein werden gedeporteerd. Ook beschrijft hij de positie van de NS van nu in het geliberaliseerde openbaar vervoer. Het boek is voorzien van honderden, vaak unieke foto's en kaarten.

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Om even bij stil te staan...

OOSTERBEEK
Waar de Airbornes daalden...

Oosterbeek - Verleden, heden en toekomst...

AIRBORNE
Overdenkingen

ARNHEM, GEZIEN

© 2015 - 2024 Doornweerdje | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel