Schip & Affiche - Honderd jaar rederij reclame in Nederland

Artikel 1 van 55
€ 6,00 (inclusief btw)
Het artikel is uitverkocht.

Een van de eerste wisseltentoonstellingen na de opening van het vernieuwde Maritiem Museum 'Prins Hendrik' in Rotterdam is de expositie 'Schip en Affiche'. Scheepvaartaffiches en reclamebrochures van rederijen als de Rotterdamsche Lloyd, Stoomvaart Mij Nederland en de Holland-Amerika Lijn hebben altijd in de belangstelling gestaan. Ontwerpers van wereldklasse, zoals Cassandre, namen graag opdrachten van scheepvaartmaatschappijen aan om hun visie op oceaanstomers te verbeelden.

Het boek 'Schip en Affiche' is het eerste werk waarin deze affiches bijeen zijn gebracht. Maar 'Schip en Affiche' is méér dan een kijkboek. Het beantwoordt ook een aantal kunsthistorische vragen. Na een inleidende bespiegeling over reizen en reclame door Rudy Kousbroek, geeft Pim Reinders een overzicht van de reclamepolitiek van de Nederlandse rederijen. Jeroen Stumpel bespreekt de artistieke zijde van het scheepvaartaffiche. Hij gaat in op de ontwikkeling van compositie en typologie. Tanja de Boer en Cassandra Bosters analyseren aan de hand van zijn scheepvaartaffiches de achtergronden van Cassandres werk. In een afzonderlijk artikel schrijft Pim Reinders over de relatie Cassandre en Nederland. Ook over de Nederlandse maker van scheepvaartaffiches, Wim ten Broek, levert hij een bijdrage, terwijl Ed de Heer een overzicht van het Nederlandse scheepvaartaffiche geeft. Na het catalogusgedeelte volgen de door Wilmy van Oosterwijk en Pim Reinders verzorgde biografieën van de makers van de affiches. Ca. 45 affiches zijn in kleur afgebeeld.

 

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Om even bij stil te staan...

OOSTERBEEK
Waar de Airbornes daalden...

Oosterbeek - Verleden, heden en toekomst...

AIRBORNE
Overdenkingen

ARNHEM, GEZIEN

© 2015 - 2024 Doornweerdje | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel