Maas-Buurtspoorweg 35 jaar tram en bus in Noord-Limburg 1913-1948

Artikel 1 van 52
€ 7,00 (inclusief btw)
Het artikel is uitverkocht.

Van 1850 af werd begonnen met de aanleg van het spoorwegnet in Nederland. Een aantal gebieden bleef echter nog een hele tijd verstoken van openbaar vervoer en moest zich behelpen met paard of hondekar. Eén van deze slecht ontsloten gebieden was de oostelijke Maasoever tussen Nijmegen en Venlo.

Het boek beschrijft vanaf de eerste concessie-aanvraag de moeilijke weg om tot aanleg te komen. In 1913 gaat dan eindelijk de tram rijden. Na een hoopvolle aanloopperiode ontstonden na de Eerste Wereldoorlog problemen door de slechter wordende tijden in Europa. Ook kreeg de maatschappij te maken met toenemende concurrentie van de eerste autobussen. Hoe men deze  problemen oploste, staat beschreven in dit boek.

Als trambedrijf ging de MBS in 1944 door de oorlogshandelingen ten gronde. In 1949 vond de fusie plaats tussen de MBS als autobus-onderneming en het Brabantse Vitesse. De nieuwe maatschappij kreeg de naam 'Zuid Ooster Autobusdiensten' en is op dit moment een van de grootste streekvervoerbedrijven in Nederland.

De Maasbuurt is bij tramliefhebbers zeer bekend geworden door de dieselelektrische tramstellen, die in de jaren dertig in eigen beheer werden gebouwd. Ook stond de MBS bekend om haar omvangrijke wagenpark, waarvan vele tekeningen, beschrijvingen, maattabellen en foto's in dit boek zijn opgenomen.

Dit boek is een standaardwerk geworden over de Maas-Buurtspoorweg en zijn bijdrage aan de ontwikkeling van de streek. Veel nog nooit eerder gepubliceerd materiaal is in deze uitgave opgenomen, waardoor het een unieke uitgave is geworden.

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Om even bij stil te staan...

OOSTERBEEK
Waar de Airbornes daalden...

Oosterbeek - Verleden, heden en toekomst...

AIRBORNE
Overdenkingen

ARNHEM, GEZIEN

© 2015 - 2024 Doornweerdje | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel