Waalhaven 1920-1940 Ontstaan en ondergang van een luchthaven

Artikel 1 van 39
€ 5,00 (inclusief btw)
Het artikel is uitverkocht.

De naam Waalhaven roept bij vele Rotterdammers nostalgische herinneringen op. Zij die deze herinneringen niet hebben, zullen door dit boek bemerken, welk een belangrijke en interessante rol Waalhaven, Europa's eerste burgervliegveld, in de luchtvaartgeschiedenis heeft gespeeld. Bij de aanleg in 1920 had Waalhaven weinig concurrentie, daar alle andere bestaande vliegvelden in Europa een militair karakter droegen en nauwelijks of geen accommodatie voor passagiersvervoer boden. Praktisch alle vooroorlogse extra vluchten van de KLM, zoals die naar Oost-en West-Indië zijn op Waalhaven in technische zin voorbereid. Ook de roemruchte Uiver en de Snip werden op Waalhaven gereed gemaakt voor hun historische vluchten. De burgerluchtfotografie en de sportvliegerij zijn op Waalhaven geboren en groot geworden. De technische dienst van de KLM is eveneens op Waalhaven tot ontwikkeling gekomen. Het bekende luchtschip Graf Zeppelin deed Waalhaven op drie van haar vaarten aan. In de meidagen van 1940 werd het vliegveld door de Duitsers geheel verwoest. Wederopbouw na de oorlog bleek onuitvoerbaar vanwege de vele zeehavens van Rotterdam in de onmiddellijke omgeving, die de noodzakelijke uitbreiding onmogelijk maakten.

De auteur was van 1934 tot 1940 in dienst van de KLM werkzaam op Waalhaven. Na de oorlog was hij 16 jaar verbonden aan de dienst personeelszaken van de KLM; daarna, tot aan zijn pensioen, was hij waarnemend hoofd afdeling vogelvluchtfotografie van KLM Aerocarto.

 

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Om even bij stil te staan...

OOSTERBEEK
Waar de Airbornes daalden...

Oosterbeek - Verleden, heden en toekomst...

AIRBORNE
Overdenkingen

ARNHEM, GEZIEN

© 2015 - 2024 Doornweerdje | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel