De stoomlocomotieven der Nederlandse Tramwegen

Artikel 1 van 46
€ 7,00 (inclusief btw)
Het artikel is uitverkocht.

Op 1 juli 1879 werd door de NRS tussen Den Haag en Scheveningen de eerste stoomtramweg in ons land in exploitatie gebracht. De tweede stoomtramweg was de lijn Breda-Oosterhout van de ZSM, die in 1880 werd geopend. In de daaropvolgende jaren onderging het stoomtramwegnet een grote uitbreiding. De beginperiode van de stoomtrams werd gekenmerkt door de geringe snelheid van de trams en het gebruik van licht rollend materieel en een lichte bovenbouw. Gaandeweg werden er echter hogere eisen gesteld.

In dit standaardwerk, waarvan thans op een zeer royaal formaat onder auspiciën van de werkgroep 'De Stoomlocomotief' een geheel bijgewerkte en aangevulde derde druk verschijnt, worden alle stoomtram-locomotieven die in ons land dienst gedaan hebben behandeld, in hoofdzaak in chronologische volgorde, van de primitieve 'koffiemolens' tot en met oververhitterlocomotieven met een gewicht tot 24 ton. De locomotieven zijn zoveel mogelijk in typen ingedeeld. Van elk type worden eerst enige algemene kenmerken gegeven en daarna worden van elke stoomlocomotiefserie de bijzonderheden behandeld, telkens voorafgegaan door een opgave van de eigendomsmaatschappij, dienstnummers, namen, fabrikanten, fabrieksnummers en de jaren van bouw en indienststelling. Tevens is een locomotiefregister opgenomen waarin de series volgens maatschappijen zijn ingedeeld.

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Om even bij stil te staan...

OOSTERBEEK
Waar de Airbornes daalden...

Oosterbeek - Verleden, heden en toekomst...

AIRBORNE
Overdenkingen

ARNHEM, GEZIEN

© 2015 - 2024 Doornweerdje | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel