de Rotterdam - Boegbeeld van de vooruitgang

Artikel 54 van 59
€ 7,00 (inclusief btw)
Voorraad 1 stuk

Wat is dat toch met het stoomschip ('s.s.') Rotterdam? Waarom houdt dit schip de gemoederen in do stad Rotterdam zo bezig? Hoewel het schip al zo'n 25 jaar vrijwel niet meer te zien is geweest in de haven van de Maasstad, gaat er nog steeds een golf van enthousiasme en emotie door de bevolking heen als het weer eens in het nieuws is.

Dit boek laat in tekst en vooral beeld zien waarom hot s.s. Rotterdam - of de Rotterdam, zoals het schip nu heet - nog immer een gevoelige snaar weet te raken. Het roept immers voor de stad een belangrijk, maar verdwenen, tijdperk in herinnering toen de haven en de stad nog met elkaar verbonden waren en er in Rotterdam nog grote schepen werden gebouwd. Dat was ook een periode waarin de wereld nog niet zo klein was als nu en het maken van verre reizen naar exotische oorden met grote oceaanstomers een avontuur betekende. Maar je hoeft geen Rotterdammer te zijn om romantisch weg te dromen bij het zien
van een dergelijk imposant schip.

Met zijn charmante zeeg en moderne schoorstenen was de Rotterdam aan het einde van de jaren vijftig hét symbool van de nieuwe tijd. Met zijn lengte van 228 meter en een capaciteit van meer dan 1000 passagiers die in de watten werden gelegd door zo'n 700 man/vrouw aan personeel, was de Rotterdam een soort drijvende stad, met aan boord vrijwel alle luxe en moderne techniek die je maar kon bedenken. Het schip de Rotterdam meerde tot 1971 vrijwel iedere drie weken aan de Wilhelminapier aan, toen het in dienst van de Holland-Amerika Lijn (HAL) de overtocht verzorgde naar New York en terug. Daarna functioneerde het tot 1997 als cruiseschip van de HAL. Onder de naam Rembrandt kwam het in oktober 1998 onder grote publieke belangstelling nog eenmaal terug naar de 'thuishaven.

Dankzij de inzet van woningbouwcorporatie Woonbron, het Albeda College, de gemeente kan de Rotterdammer het voormalige vlaggenschip van de HAL definitief in de armen sluiten. Het is niet verwonderlijk dat talloze beroeps- en amateurfotografen het schip vanuit alle standen hebben gefotografeerd en zo hebben bijgedragen aan haar naam en faam: Rotterdammers als Daniël van de Ven - 'hoffotograaf' van de HAL - en Harry Mosch, maar ook Amsterdamse fotografen als Cas Oorthuys en Frits Rotgans, naast honderden amateurfotografen die als passagier op het schip of als 'uitzwaaier' van familie of vrienden op de Wilhelminapier stonden.

Het is de ambitie van het Nederlands fotomuseum om in dit boek het hele spectrum van beroeps- en amateurfotografen te laten zien dat aan de beeldvorming van de Rotterdam heeft bijgedragen. Tezamen laten zij immers zien hoe het schip leeft in de denkbeeldige wereld van de fotografie: als technisch wonder, als spektakel, als droomschip, economisch feit, symbool van de moderne tijd, verbinding met een andere, toen nog exotische wereld, als herinnering aan vertrokken familieleden, restant van een verdwenen tijdperk en boegbeeld van een voortvarende stad die haar geschiedenis respecteert.

Ruud Visschedijk, Directeur Nederlands fotomuseum

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Om even bij stil te staan...

OOSTERBEEK
Waar de Airbornes daalden...

Oosterbeek - Verleden, heden en toekomst...

AIRBORNE
Overdenkingen

ARNHEM, GEZIEN

© 2015 - 2024 Doornweerdje | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel