Portret van Enkhuizen (2e-hands)

Artikel 1 van 821
€ 4,00 (inclusief btw)
Het artikel is uitverkocht.

'D'uitgever, die deze Historie met printen van eenige aansienljke mannen heeft verciert, hadt daar nog gaarne die van [...] and're treffelijke inboorlingen bijgevoegt, maar men kon hunne afbeeldingen niet bekomen', aldus Gerard Brandt in het voorwoord van zijn Historie der vermaerde Zee- en Koop-stadt Enkhuysen. Zijn opmerking doet vermoeden dat de vooraanstaande burgers van Enkhuizen niet geportretteerd zouden zijn. De 35 portretten, die de kern van deze tentoonstelling vormen, zijn het bewijs van het tegendeel. Wellicht vond de historiograaf, die deze portretten of een aantal ervan vrijwel zeker heeft gekend, de afgebeelde personen niet representatief voor de roemruchte stadsgeschiedenis. Dat neemt niet weg dat de portretten, bijeengebracht uit verschillende collecties en voor zover mogelijk gegroepeerd volgens verwantschap, een dimensie toevoegen aan de geschiedschrijving door Brandt en anderen. Zij geven een beeld van de stedelijke elite, de kooplieden-regenten die de zeventiende eeuw van een gouden glans voorzagen. De familieportretten tonen de heren regenten temidden van hun gezin. Echt en trouw worden gesymboliseerd in de huwelijksportretten en de individuele kinderportretten benadrukken de betekenis van het nageslacht.
De historicus R. Willemsen geeft in de slotbeschouwing van zijn in 1988 gepubliceerde proefschrift Enkhuizen tijdens de Republiek een kort overzicht van de kunstschilders en literatoren die in Enkhuizen zijn werkzaam geweest. Hij merkt daarbij op dat het onderzoek naar het culturele leven van Enkhuizen gedurende de Gouden Eeuw nog nauwelijks van de grond is gekomen. Hoewel de economische bloei hier, net als in andere Hollandse steden, een neerslag vond in kunst en cultuur, is er tot op heden geen publikatie over dit onderwerp verschenen.

Dat is temeer reden voor mij om deze catalogus met groot genoegen te presenteren. Dankzij de enthousiaste medewerking van de heer Ekkart, adjunct-directeur van het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie, wordt voor een deel in deze leemte voorzien. Al jaren houdt hij zich bezig met de bestudering van de schilders die in Enkhuizen actief zijn geweest. In enkele artikelen heeft hij zijn bevindingen gepubliceerd, maar het is bij deze gelegenheid dat voor het eerst een overzicht wordt gegeven van de Enkhuizer schildersschool. Door een creatieve combinatie van portretten archiefonderzoek zijn bovendien in een groot aantal gevallen de geportretteerden door hem geïdentificeerd.

Met deze catalogus is een belangrijke aanzet gegeven voor het onderzoek naar de schilderkunst in Enkhuizen. Ongetwijfeld zullen ideeën over dit onderwerp, die ontsproten maar nog niet ontwikkeld zijn, in een later stadium worden uitgewerkt. Hopelijk zullen de publikaties van de heer Ekkart ook andere kunst- en cultuurhistorici inspireren tot het leveren van een bijdrage. Bij het voorbereidend oderzoek hebben de heren E. C. de Vries en P.J. de Vries, beiden bestuursleden van de Vereniging Oud Enkhuizen, assistentie verleend. Zij hebben de archieven in Hoorn en Haarlem geraadpleegd om extra informatie over schilders en geportretteerden aan te dragen. Graag wil ik hen hartelijk danken voor het verrichte onderzoek en voor hun constructieve bijdragen tijdens de ontwikkeling van de plannen voor tentoonstelling en catalogus.

Het spreekt vanzelf dat dit project niet gerealiseerd had kunnen worden zonder de medewerking van de bruikleengevers. Een aantal schilderijen is afkomstig uit musea, maar een groot deel komt uit particulierbezit. Hierbij dank ik de personen, die zich bereid hebben getoond om kunstwerken tijdelijk af te staan en voor publikatie vrij te geven. Speciale dank wil ik betuigen aan de Stichting Semeijns de Vries van Doesburgh; de schilderijen uit de collectie van de stichting vormen samen met de collectie uit het voormalige Weeshuis de kern van de portretgalerij. De samenwerking met de gemeente Enkhuizen in het kader van deze expositie is bijzonder prettig verlopen. De collectie uit het voormalige Weeshuis komt in de hier geschetste cultuurhistorische context zeer fraai tot zijn recht. Het is verheugend dat het onderzoek naar en de expositie van de kunstwerken tot gevolg heeft dat de belangstelling voor dit deel van de gemeentelijke collectie is toegenomen. In de afgelopen tijd hebben kunsthistorici en specialisten op het gebied van conservering en restauratie de bijzondere waarde van deze verzameling onderkend. Hopelijk zal deze waardering er uiteindelijk toe leiden.dat een meer diepgaande studie naar de fysieke toestand van de panelen en een verantwoorde conservering mogelijk worden gemaakt.

Tot slot wil ik de Vereniging Vrienden van het Zuiderzeemuseum hartelijk bedanken. Met hun steun is de uitgave van deze catalogus gerealiseerd, die tevens het jaarboek van 1990 vormt. Deze keer is het een speciaal jaarboek, omdat de tentoonstelling van de portretten van het Enkhuizer regentenpatriciaat de eerste tijdelijke expositie in het heropende binnenmuseum is. De plannen voor de verdere herinrichting van het binnenmuseum zijn er op gericht zeven eeuwen cultuurgeschiedenis van het gebied rondom de Zuiderzee in beeld te brengen. De presentatie van deze portrettentoonstelling vormt in dat kader een fraai begin. De historische, documentaire waarde gevoegd bij de artistieke kwaliteit van de schilderijen bieden een interessant en aangenaam schouwspel. Wat mij betreft een ideale combinatie van kunst en geschiedenis.

Drs. K.A.Weeda, Directeur Zuiderzeemuseum

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Om even bij stil te staan...

OOSTERBEEK
Waar de Airbornes daalden...

Oosterbeek - Verleden, heden en toekomst...

AIRBORNE
Overdenkingen

ARNHEM, GEZIEN

© 2015 - 2024 Doornweerdje | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel