De geschiedenis van het Nederlandse zilver (2e-hands)

Artikel 1 van 252
€ 4,00 (inclusief btw)
Het artikel is uitverkocht.

Door Th. M. Duyvené De Wit-Klinkhamer

In ons land heeft de edelsmeedkunst eeuwen lang op hoog peil gestaan. Reeds in de late Middeleeuwen en de Renaissance hebben onze zilversmeden voortreffelijke werkstukken afgeleverd. In onze gouden eeuw telden wij onder hen kunstenaars van ìnternationale vermaardheid als de Van Vianen's, wier werken tot ver buiten onze grenzen hun weerklank vonden. Ook in de 18de eeuw heeft ons zilver, ondanks krachtige Franse en Engelse invloed, een eigen karakter weten te behouden.

Men kan niet zeggen, dat wij de kostelijke producten uit de werkplaatsen onzer zilversmeden op een presenteerblaadje hebben rondgedragen. Veel vond reeds vroegtijdig een weg naar het buitenland en anders dan in onze buurlanden, waar monumentale werken sinds lang de roem van het inheemse zilver verkondigden, zijn in ons land eerst in recente tijd pogingen waar te nemen belangstelling te wekken voor de schatten, die op dit gebied binnen onze landsgrenzen ontstonden.

Was het bescheidenheid, die ons hiervan weerhield, of overstraalde de glorie van onze nationale schilderschool zozeer alle andere kunstuitingen, dat wij aan de producten van onze kunstnijverheid en met name aan die van de zilversmeden nog slechts als terloops aandacht konden schenken? Hoe het ook zij, het heeft tot het begin van deze eeuw geduurd, voordat de eerste vruchten van ernstig onderzoek het licht zagen. Mijn ambtvoorganger bij het Rijksmuseum, Dr. A. Pit, is de pionier geweest, toen hij in 1901 in een plaatwerk de aandacht vroeg voor de zilververzameling van het Rijksmuseum, die hij het jaar daarop in een catalogus nader documenteerde. Jarenlang echter bleven deze werken eenlingen. Weliswaar vonden plaatselijke onderzoekingen, met name naar de Friese zilversmeden plaats en zagen de met grote zorg en toewijding samengestelde merkenstudies van Elias Voet jr. het licht, maar het duurde tot 19 5 i, voor de eerste beknopte, historische samenvatting -van de hand van mej. C. J. Hudig - kon verschijnen. Sindsdien heeft de belangstelling voor ons zilver zich in stijgende lijn bewogen. De publicatie van de rijk geïllustreerde standaardwerken van Mr. J. W. Frederiks mag men als mijlpalen in de ontwikkeling zien. Maar ook de omvangrijke zilvertentoon-stellingen, die sinds de laatste oorlog in verschillende Nederlandse steden plaatsvonden, hebben de kennis van en de waardering voor het zilver ten zeerste bevorderd.

In deze omstandigheden was er alle aanleiding de uitgave van een boek te overwegen, dat het verspreide materiaal zou samenvatten en verzamelaars, zowel als een ieder die in een bijzonder facet van onze kunst- en cultuurhistorie belang stelt, tot richtsnoer zou kunnen dienen. Aan deze eisen voldoet het boek, dat thans voor ons ligt en de uitgever, die de publicatie ter hand nam, mag men gelukwensen met zijn initiatief. Dit geldt temeer, daar hij zich voor de samenstelling ervan kon verzekeren van de medewerking van twee auteurs, die - beiden kenners der materie bij uitnemendheid - deze vanuit verschillende gezichtshoeken bezagen. Mevrouw Duyvené de Wit-Klinkhamer, conservatrice van de zilverafdeling in het Rijksmuseum, benaderde het onderwerp meer van de wetenschappelijke, zo men wil kunsthistorische kant, de heer Gans, firmant van een bekende Amsterdamse zilverfirma, meer als man van de praktijk. Waar beide schrijvers een open oog hadden voor elkaars werkmethode, kwam een boek tot stand, waarin theoretische en practische kennis in de juiste alliage zijn samengesmolten. Zo treft men er een uitvoerig hoofdstuk over stijlontwikkeling in aan, dat door kernachtige schrijftrant opvalt, naast uiteenzettingen over echt en vals en over de invloed van de techniek. In een afzonderlijk opstel werd voor het eerst getracht talrijke soorten zilveren voorwerpen in hun oorspronkelijke historische samenhang te plaatsen en hier kan men eerst recht van een legering van beide uitgangspunten spreken. Een groot aantal zorgvuldig gekozen afbeeldingen luistert het boek op, instructieve lijntekeningen ten slotte, verduidelijken het stylistische verloop.

Moge dit boek velen de ogen openen voor de schoonheid van ons nationale zilver en bijdragen tot het zo hoog nodige begrip voor een in ons land te lang verwaarloosde kunstuiting.

TH. H. LUNSINGH SCHEURLEER, Hoogleraar te Leiden

Tweede herziene druk, 1965

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Om even bij stil te staan...

OOSTERBEEK
Waar de Airbornes daalden...

Oosterbeek - Verleden, heden en toekomst...

AIRBORNE
Overdenkingen

ARNHEM, GEZIEN

© 2015 - 2024 Doornweerdje | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel